door Roosje » do feb 11, 2010 10:12
Dag allemaal,
Ik kom uit België. Ik heb mij verleden jaar in juni laten opereren aan mijn voet (hallux valgus) in het Universitair Ziekenhuis van Antwerpen. Ik had speciaal gevraagd om mij geen gips te geven omdat ik in het verleden al eens neurologische problemen gehad heb aan mijn beide voeten. (Zenuwbanen die geraakt waren door, volgens Neurologe, het dragen van sandalen met riempje). Dus daardoor stond wel in mijn dossier dat ik gevoelig was aan mijn voeten. Maar toen ik mij liet opereren had ik nog nooit gehoord van een Südeck. Ik had verwacht een zestal weken thuis te zitten van het werk.
Na zes weken kreeg ik een kloppende, brandende, zeurende pijn in mijn voet. (Ik herinner mij ook dat ik een teennagel had die ineens volledig uitgroeide. De nagel was helemaal wit geworden- blijkbaar heeft dit er ook iets mee te maken) En ik was verondersteld hiermee te moeten kunnen gaan werken ! Ik ben toen naar de spoedafdeling in Antwerpen geweest. Maar daar vertelde de spoedarts mij dat er aan mijn voet niets scheelde. Dat hij purper zag, was normaal na een hallux valgus operatie zei hij.
In september ben ik dan gaan werken, met heel veel pijn, en heel veel onbegrip van mijn collega's en vrienden.
Mijn voet voelde constant zweterig, alsof hij in brand stond, alsof er electriciteit op zat , en ik kreeg er vliegende pijnen in, ook op plaatsen die überhaupt met de operatie niets te maken hadden. Ik ben toen met een medische half-time beginnen te werken. (Om de files te vermijden met de auto - want het is mijn rechtervoet). Met openbaar vervoer gaan werken is geen optie, want dan moet ik twee bussen nemen, en nog 15 minuten te voet stappen.
Eind september hoor ik van een vriendin die dezelfde operatie heeft gehad in april verleden jaar, dat zij "algoneurodystrofie" of "Südeck" heeft opgelopen en de symptomen die ik haar beschreef waren net dezelfde. Ik vertelde dit aan mijn huisarts, en mijn orthopedist in Grimbergen. Zij dachten eerst ook dat dit een beetje ver gezocht was, maar goed, ze hebben dan toch voorgesteld een nucleaire scan te laten doen. Die was negatief ! Dus zeiden ze, je hebt waarschijnlijk geen Südeck, maar we geven je toch maar medicatie. Ik kreeg dus Miacalcic (dagelijkse onderhuidse inspuitingen) waar ik lekker ziek van was, omeprazole om mijn maagpijn te verminderen, contramal of dafalgan (maar dat slikte ik al maanden), vitamine C en D. Daarmee moest ik het dan doen. En kiné heb ik ook gedaan. Maar dat was dan alleen maar werken met Tens om zeker niet te forceren.
Ik ben dan in december terug naar mijn chirurge in Antwerpen geweest omdat de pijn zo bleef aanhouden. Ze stuurde me gewoon terug naar huis, en zei, je scan was negatief, dus volgens mij ben je OK. Ze deed alsof ik comedie speelde ! In december ben ik weer thuis gebleven van mijn werk, want het auto rijden was te pijnlijk en ik sliep "s nachts ook niet meer van de pijn.
Zo ben ik dan uiteindelijk in de Pijnkliniek in Pellenberg geraakt (door contact met de vereniging van Südeck patienten hier in België) bij dokter Kumar. Daar werden testen gedaan, en was het klaar en duidelijk dat ik wél met een Südeck geplaagd zat. Ik was ondertussen gestopt met Miacalcic, maar moest er weer aan beginnen, ziek of niet ziek. Dan heb ik ook nog zwaardere pijnstillers gekregen (Tradonal), en ben ik in december begonnen met een behandeling van een Bier's block in Pellenberg. Die behandelingen (3 maandagen na mekaar daghospitaal) met injecties rechtstreeks in de voet, waren niet echt plezant. Of ze iets uitgehaald hebben weet ik tot op de dag van vandaag niet met zekerheid. Mijn laatste injecties waren midden januari. We zijn nu een maand later, en mijn Südeck is aan het wegtrekken ! Tot verleden week was mijn pijn nog altijd niet weg. Vier dagen geleden ben ik begonnen met klei op mijn voet te leggen, en Lysomucil te nemen (elke dag een zakje) en na drie dagen heb ik resultaat ! Ik kan het nog altijd niet geloven ! Opeens is die zeurende, brandende pijn weg ! Ik weet dus niet echt wat geholpen heeft. Is het nu het Bier's block dat eindelijk begint te werken, is het de klei, of is het de Lysomucil ?
In ieder geval, ik ga met die klei en Lysomucil nog een tijdje verder ! Dus, allen die met een Südeck geplaagd zitten ! Hou de moed erin ! En probeer alles ! Als het ene niet werkt, lukt het andere misschien wel.
Het ergste van deze ziekte vond ik dat ik zo onbegrepen was door mijn collega's. Ik zit nu alweer zes weken thuis (vanaf het begin van mijn bier blocks) en op het werk denken mijn collega's dat ik comedie speel. Dat doet nog meer pijn, bovenop de lichamelijke pijn die ik heb moeten doorstaan. Wat ik ook niet snap is dat de meeste dokters hier nog zo onwetend erover zijn ! Of willen ze het niet weten ?